10 huis-aan-huis tips

Hieronder tref je onze tips aan die je kunt gebruiken voor een meer effectieve en efficiënte inzet van je reclamefolder.

Tip 1: Optimaal verspreidplan

Je besteed veel zorg en aandacht aan de opmaak en inhoud van je reclamefolder, maar zet je ook alle middelen en mogelijkheden in als het gaat om de verspreiding hiervan? Voor een effectieve reclamefolder is het minstens zo belangrijk om veel zorg en aandacht te leggen bij het verspreidplan. Via onderstaande link kun je onze whitepaper downloaden, welke in 5 stappen beschrijft hoe je een zo effectief en efficiënt mogelijk verspreidplan opbouwt. Onderwerpen als klantprofilering, de toepassing van klantdata, doelgroepsegmentatie en distributiemogelijkheden komen hierin uitgebreid aan bod.

Een effectief en efficiënt verspreidplan in 5 stappen

Tip 2: Passende verspreidvorm

Je reclamefolder kan door Doordropshop.nl worden verspreid via een diversiteit aan verspreidnetwerken met bijbehorende verspreidvormen en -niveaus. De verspreidvormen verschillen onderling in de attentiewaarde vanuit de brievenbus binnen een huishouden en de verspreidniveaus verschillen in de gerichtheid waarmee huishoudens of doelgroepen benaderd kunnen worden. Verhoog het rendement op je folderverspreiding door te kiezen voor de juiste vorm en het juiste niveau. Neem contact met ons op als we je kunnen ondersteunen bij het maken van de juiste keuze. Via onderstaande link kun je onze whitepaper downloaden, die alle mogelijkheden en aandachtspunten beschrijft.

Brievenbusreclame Verspreidmogelijkheden

Tip 3: Doelgroepgericht

Je kunt ervoor kiezen om je folder niet in je gehele verzorgingsgebied te laten verspreiden, maar juist heel gericht enkel bij huishoudens die voldoen aan het profiel van je doelgroep. Door enkel de doelgroephuishoudens binnen je verzorgingsgebied te bereiken, zorg je voor een gerichte en dus relevante reclameboodschap en bespaar je op druk- en verspreidkosten. Neem contact met ons op als we je kunnen ondersteunen bij het lokaliseren van je doelgroep. Wij hebben een postcodesegmentatiesysteem tot onze beschikking, waarmee je gedetailleerd inzicht krijgt in de aanwezigheid van je doelgroep binnen je verzorgingsgebied.

Tip 4: Toepassen van klantinformatie

Wanneer je beschikt over informatie van je klanten (zoals hun adresgegevens) ben je beter in staat om te bepalen waar je je folder wel en niet moet verspreiden. Wij kunnen deze klantinformatie voor je analyseren en je bijvoorbeeld inzicht geven in de kenmerken en van je doelgroep of de gemiddelde reistijd van je klanten naar een vestiging. Met deze informatie ben je beter in staat om je verspreidgebied te bepalen. Via onderstaande link kom je bij een van onze video demo’s, waarin wij laten zien hoe we middels de toepassing van o.a. klantdata op een slimme manier een efficiënt verspreidplan opbouwen.

Een intelligent verspreidplan bouwen

Tip 5: Opvallen 

Op het moment dat een consument folders ontvangt, wordt een opvallende folder eerder bekeken. Dit komt omdat deze zich onderscheidt van de andere folders en de interesse sneller wordt gewekt. Producten uit een opvallende folder worden ook vaker verkocht dan uit een minder opvallende folder. Het lezen van een reclamefolder wordt dus beïnvloed door de vormgeving en type aanbiedingen van de folder. Lees hierover meer in onze onderstaande blogs:

Het belang van creatieve vormgeving bij folders

Creatief experimenteren met de folder

Tip 6: Frequente bezorging

Herhaling is de kracht van ongeadresseerd reclame verspreiden. Wanneer een reclamefolder eenmalig verschijnt is de uitwerking minder direct effectief dan wanneer uitgave van een reclamefolder herhaald wordt. De benodigde frequentie van bezorging is sterk afhankelijk van de aanbieder / het aanbod in de folder. Wij adviseren je graag!

Tip 7: Versterkende werking van andere media-kanalen

Op het moment dat je verschillende media inzet, heeft dat een verhoogd effect. De verschillende media versterken elkaar. Je kunt bijvoorbeeld de huis-aan-huis verspreiding van je folder versterken met een doelgroepgerichte direct mail of e-mailcampagne in hetzelfde verzorgingsgebied. Doordat je met de folder al top-of-mind bent zullen aanvullende campagnes resulteren in een verhoogde omzet.

Tip 8: Online folder

Het lezen van online folders door consumenten is de afgelopen jaren sterk gegroeid. Het aantal gelezen digitale folders loopt in de tientallen miljoenen per maand. Het loont dus om je papieren folder om te zetten naar een digitale variant en deze via je website, online folderplatformen en e-mail beschikbaar te maken voor consumenten. Neem contact met ons op als we je hierbij kunnen ondersteunen. Een digitale folder geeft je de mogelijkheid:

  • de contactfrequentie van je folder te verhogen onder de doelgroep, zodat het bereik en opportunity-to-see onder de doelgroep wordt vergroot, waardoor impact en effectiviteit van de folder wordt vergroot. De doelgroep ontvangt de folder zowel fysiek als digitaal over deze twee kanalen.
  • aanvullend bereik te creëren bij doelgroephuishoudens die buiten het fysieke verspreidplan wonen. Waar postcodes door een lagere klant- of doelgroeppenetratie niet interessant zijn om fysiek te bereiken kan de digitale folder efficiënter de doelgroep die net buiten het verspreidplan valt wel bereiken.
  • aanvullend bereik te creëren onder de groep van zo’n 2,6 miljoen mensen die een nee/nee- of nee/ja-sticker op hun brievenbus hebben en dus geen papieren folders ontvangen.

Lees meer over de potentie en het belang van de online folder in onze onderstaande blog:

De reclamefolder: papier versus digitaal

Tip 9: Website

Een reclamefolder biedt niet altijd de ruimte die je nodig hebt. Het is daarom van belang dat er in de folder duidelijk wordt verwezen naar de website. Hier kan de consument alle uitgebreide informatie en producten vinden. Steeds meer folders hebben een pagina met daarop aanbiedingen die alleen online verkrijgbaar zijn. Om het product te kopen moeten lezers naar de webwinkel. Dit verhoogt de contactfrequentie met de site van de adverteerder en digitale gebruikservaringen met de webwinkel van de adverteerder. In het verlengde daarvan is het ook een opstap naar mogelijke (kostenefficiënte) digitale vervolgcommunicatie met bijvoorbeeld targeted bannering, remarketing of e-nieuwsbrieven.

Tip 10: Online kortingscodes of coupons in de reclamefolder 

Om consumenten extra te prikkelen kun je speciale elementen toevoegen aan je folder. Voorbeelden van actiematige toevoegingen zijn (online) kortingscodes bij de geadverteerde producten, kortingsstickers (zoals de jokers van Albert Heijn), couponvellen (bekend van La Place) of waardebonnen aan de binnenkant of buitenkant van de folder. Waardebonnen die recht geven op een cashback of korting worden steeds vaker ingezet. Het is ook een goede manier om een database van (potentiele) klanten – met vaak e-mailadressen – op te bouwen en/of te verrijken.